tirsdag den 1. januar 2013

Pilehøst 2012

Årets pilehøst blev den 28. December 2012.
I god tid er mandskabet hyret. Det er de fleste år de samme venner igen og igen.
Der er en del forberedelser op til. Peder skulle ha maskinen klar. Den var helt køreklar, den spandt som en kattekilling. Der skal styr på maden, det er vigtigt. Meget vigtigt.
Morgen mad, frokost, aftensmad, kaffetur i marken både formiddag og eftermiddag.
Snore og mærker til at bundte med skal være klar. Og ikke mindst der skal ryddes op i havestuen.
Fredag morgen kl 8.00 var vi klar med morgen mad og de første kom. Ved 9 tiden var vi samlet, og så var det ud i marken. Og det gled bare som smurt i olie. De gamle erfarne lærte hurtigt de nye op, så der blev bundtet stramt.
Fire styrede markplanen, så navnemærkerne blev sat rigtigt på og lagt i bunker for enderne. Vejret var med os i år. 2 graders frost og lidt sol, det kan ikke være bedre. Kl 12.30 holdt vi frokost med friskbagt rugbrød, frikadeller, medister, tarteletter og lidt pålæg. Det var ikke den store frokost pause. Vi var  hurtigt tilbage i marken. Og det gik som en drøm.
Vi var i år lidt rigeligt folk, men hellere for mange end for lidt. Så nogle skiftede og holdt pause. Andre holdt bare kaffepause. Vi var en blandet flok fra 8 md. der gerne ville underholdes til mine forældre. ( min mor passede køkkenet)
Vi nåede at få høstet alt det der kan bruges, 109 rækker - 5450 m er der høstet. Rådyrene har været hårde ved mine pil i år. Resten tager Peder en dag sammen med en af kammeraterne.

Ved 16 tiden var vi færdige og det var mørkt. Vi var nød til at stoppe. 

Alle bundterne ligger pænt i bunker sorteret med navn på. Kl. 17 spiste vi aftensmad - hamburgerryg med kartofler og revede gulerøder. Det blev en lang dag men en god dag. Og en stor tak til alle hjælperne, Uden dem var det ikke gået.

De næste 2 dage kørte Peder pil hjem, de bliver sat på paller herhjemme. Her står de så og venter på at det bliver kursus tid til marts. Og derefter er det sorteringstid.

Imens Peder kører pil får jeg ryddet op efter al maden.  Og Havestuen er igen tilbage som fletteværksted.
Pilen er høstet og jeg er glad.
Nu venter alt mandskabet en høstfest med masser af god mad og hygge. De venter bare på datoen.

Jeg er dem alle dybt taknemmelig for at de vil ofte en dag på mig og mine pil. De ved alle at jeg ikke er så mobil og stærk som jeg var en gang. De skåner mig og holder mig nede hvis jeg tager for hårdt fat.  Tak for hjælpen alle mænd og kvinder, børn og voksene.

2 kommentarer:

  1. Wau. Sikken en masse pil, og sikken en flok dejlige medhjælpere. Der er bare brug for mange hænder til sådan en omgang. Men der er da også et kæmpe sorteringsarbejde der venter. Og flette / arbejdslyst og godt nytår.
    Kh. Hanne

    SvarSlet
  2. Tak Hanne Ja der er noget at gå igang med. Men nu står det hjemme på paller og venter på kurser og derefter sortering. Jeg har rigelig pil til både mig selv og mine kurser.Ja vi har en god flok af hjælpere, Det er vi meget glade for at ha.

    SvarSlet