fredag den 1. februar 2013

Pedersborg sø januar 2013

Pedersborg sø er et af de steder jeg holder meget af at gå tur. Enten med Frida (gravhund) alene eller sammen Anne mandagspigen.blogspot.com ( min gode strikke veninde), ( vi for vendt verden på sådan en gå tur.). Naturen er så speciel omkring søen, der er det hele.

På nordsiden folde med masser af får, foldene afløses af et par marker.
Så kommer campingpladsen på vestsiden, der alt efter årstiden summer af liv fra glade ferierende campister. Her er så også lige et par folde med Lones små dyr bla.heste og geder.  http://www.soroecamping.dk/ Lone og Martin har jeg kendt siden de overtog campingpladsen kan ikke huske hvornår men vist nok i 2007. De har også Gravhund campinghunden Pløk. Og han er gravhunde lækker.
Campingpladsen afløses af lidt huse inden Ankerhus husholdningsskole ligger og lyser op ud mod Slagelse vej.
Så er der slusen i Kongebroen. Kongebroen adskiller Sorø Sø fra Pedersborg sø.
På østsiden ligger alle de store villaer med udsigt over søen og de flotte veltrimmede haver. Turen rundt slutter med Hejlinge å og den lille bro og Pedersborg Kirke på bakken. Det var hele ydersiden af turen riúndt. 







Sø siden som jeg holder så meget af at kigge på har også sin helt specielle charme. Der er hele vinteren et hav af ænder . Mange forskellige slags. Jeg vil ikke nævne dem, men mange. Her holder de til ved åen og den lille bro hvor det et til at komme tæt på for de der forde. ( Det gør jeg ikke)

Nævnes skal at jeg i år har set Grønbenet Rørhøne den holder til i rørskovene på nordsiden af søen. Det er en lille sky fugl . Men den var inde på et par meter fra broen på lidt is.



 
Vestsiden har dejlige store trær  der hænger langt ud over søen.
Nogle trær gir op i vinden.


Men Hr. og Fru And er der altid. Her på en isflage.

Naturen omkring slusen er altid forskellig. Januar har budt på meget forskelligt vejr. Sol,  frost, sne og milde dage. Slusen er et af de steder Frida elsker at komme til at hoppe i vandet om sommeren.

Så kommer du forbi Sorø af landevejen. Så hold ind på parkeringen ved kongebroen og gå en tur rundt om søen. Turen rundt er ca 3500 skridt. Kommer du om aftenen i sommertiden så slut af med en en stor is på Campingpladsen.  Måske vi mødes rundt om søen. 


1 kommentar:

  1. Vi må nå en tur inden længe!! Jeg var rundt sammen med Peter for nyligt...han tændte kun af to gange!! Og var i stram snor stort set hele vejen :-) han kunne lære meget af Frida :-)
    Dejligt at der igen er billeder på din blog :-)

    SvarSlet